Bjørn Tore Hoem
bthoem (at) gmail (dot) com
Bla gjerne i arkivet - nederst på denne siden.
This page in English - translated by Google Translator

20 oktober 2006

Konvertering av DVD-plater

Har vært sykemeldt noen uker nå og hatt rikelig med tid til å forske på (u)nyttige ting... Og som en følge av det, har deler av min programvaresamling blitt litt endret og oppdatert.


Jeg skrøt fælt av AutoGK i en tidligere artikkel. Jeg har ombestemt meg nå, etter å ha tildels store problemer med AutoGK i det siste. Problemene har vært relatert til synkronisering av lyd ved konvertering til AVI-filer - og det er ikke greit.


Nytt favorittprogram i gratisklassen for konvertering av DVD til "XBOX"-format er nå Dr. DivX OSS. Det ligger i navnet at dette programmet konverterer til DivX format og ikke til AVI-format, men det har ikke noe å si. De fleste moderne DVD-spillere, XBOXer og annet spiller DivX formatet alldeles utmerket.


Så hvordan gjør du dette?


1. Sett DVD-platen inn i PCen


2. Bruk DVD Shrink, RipIt4Me, DVD Decrypter eller DVDFab Decrypter e.l. til å "rippe" DVDen inn på PCens harddisk. Disse programmene fjerner kopisperrer og slikt, slik at Dr. DivX OSS kan jobbe videre med filmen.  Velg bort menyer og ekstramateriale på DVD-en - i DVD Shrink gjør du det ved å gå til "Reauthor" og velge Main Movie fra fillisten. Gå tilbake og velg språk (hvis flere) og eventuelle undertekster (hvis du vil ha det). Velg så "Backup" for å lagre filene til harddisken.


3. Når filene ligger på disk, åpner du Dr. DivX OSS. Velg "Input Files" og finn katalogen på harddisken som du la DVD-filene i. Marker alle filene og klikk "åpne". Programmet gjør en rask analyse. Velg så det språket du vil og eventuelt undertekster. Velg hvilken kvalitet du vil ha på filmen - "Home Theater" gir en filstørrelse rundt 1GB, som er utmerket for avspilling på vanlig TV. Trykk så på "Encode": Den bruker rundt en halvtime på konverteringen til DivX fil.


4. Resultatet finner du i mappen du sa at Dr. DivX OSS skulle legge filen i. Denne filen er nå klar til bruk - enten du laster den opp til XBOXen din (må være en "modda" XBOX, brenner den til CD eller DVD etc.


Lykke til!


Powered by Qumana


0 kommentarer:

Emneord

Tanken bak

Opprinnelsen til denne bloggen var at jeg trengte en side å samle på alle de fine nettjuvelene jeg kommer over og å dele på erfaringer jeg har gjort. Kan nok hende at jeg enkelte dager er litt mer enn normalt opptatt av noe. Og noe har som regel et eller annet med foto, data, programvare eller noe i den retning å gjøre. Er jeg på jakt etter noe - det kan være den "beste" mp3-spilleren, det "beste" bildeprogrammet, den ultimate musikkfotomobilen eller noe i den dur, så kan du regne med at jeg går så grundig til verks i letingen at det jeg til slutt ender opp med duger. Og det er slike ting jeg skriver litt om her. Jeg håper virkelig at du finner noe her som du får glede av - og som forhåpentligvis sparte deg for å måtte "finne opp hjulet pånytt"! Du må gjerne lenke videre artikler du liker, men jeg liker å bli nevnt som opphavsperson. Bjørn Tore
Powered By Blogger