Bjørn Tore Hoem
bthoem (at) gmail (dot) com
Bla gjerne i arkivet - nederst på denne siden.
This page in English - translated by Google Translator

18 mai 2009

E’re fæst, så er’e fæst!

Å lage spillelister til forskjellige anledninger har vel de fleste gjort. Fester, julebord og andre sammenhenger. De fleste har vel også opplevd hvor lite holdbare slike spillelister er. Flytter du på musikkfilene dine, endrer på et filnavn etc – så virker den ikke lenger!

Med Spotify får plutselig spillelistene en helt annen holdbarhet! Problemene med organisering, filnavn og transport av musikkfilene forsvinner og i tillegg er spillelisten din tilgjengelig hvor du nå måtte være – er du på nett, er det bare å logge inn – og spille av! Og du kan dele den med alle andre – send en link og dine venner kan få glede av arbeidet ditt! Du kan til og med ha dugnad på å lage en en spilleliste – hvor alle kan legge til låter. Smart!

Jeg ville teste hvor omfattende Spotify har blitt og tok utgangspunkt i spillelisten som jeg satte sammen til julebordet i avdelingen 2008. En omfattende og allsidig liste med mye kjent og ukjent musikk. Ca. 400 låter fra 60-tallet og frem til i dag, med solide islett av norsk musikk.

Etter at jobben er gjort, er vel 350 av låtene funnet og lagt inn i en ny spilleliste i Spotify. 43 låter ble ikke funnet, selv om artistene med få unntak er på Spotify med andre album og låter.

To artister finnes definitivt ikke på Spotify – Peter Gabriel og Frank Zappa, likevel er de mest kjente låtene deres representert med coverversjoner.

Slett ikke værst!

Og nå kan du låne spillelista vår til dine fester – vel 1 døgn med godsaker – kos deg!

Er'e fæst, så er'e fæst! (Spotify web-link)

2 kommentarer:

Wilhelm Marius Castberg sa...

Takk for liste! Mye variert innhold her, ser jeg. Blir spennende å høre på innimellom slagene. Når det gjelder manglende musikk så mangler vel hele katalogen til Beatles også...

Bjørn Tore sa...

Det har du rett i Wilhelm - hele katalogen mangler. Noe greit covermateriale der for festbruk, men det er et stort hull.
BT

Emneord

Tanken bak

Opprinnelsen til denne bloggen var at jeg trengte en side å samle på alle de fine nettjuvelene jeg kommer over og å dele på erfaringer jeg har gjort. Kan nok hende at jeg enkelte dager er litt mer enn normalt opptatt av noe. Og noe har som regel et eller annet med foto, data, programvare eller noe i den retning å gjøre. Er jeg på jakt etter noe - det kan være den "beste" mp3-spilleren, det "beste" bildeprogrammet, den ultimate musikkfotomobilen eller noe i den dur, så kan du regne med at jeg går så grundig til verks i letingen at det jeg til slutt ender opp med duger. Og det er slike ting jeg skriver litt om her. Jeg håper virkelig at du finner noe her som du får glede av - og som forhåpentligvis sparte deg for å måtte "finne opp hjulet pånytt"! Du må gjerne lenke videre artikler du liker, men jeg liker å bli nevnt som opphavsperson. Bjørn Tore
Powered By Blogger