Bjørn Tore Hoem
bthoem (at) gmail (dot) com
Bla gjerne i arkivet - nederst på denne siden.
This page in English - translated by Google Translator

07 september 2006

Modda XBOX i hus!

Du store - det er ikke så mye som skal til for å glede en (snart) gammel sjel.
En XBOX har vi hatt en stund nå, men den har vært som den kom fra Microsoft og vi har ikke funnet så veldige mange bra barnespill.
Brodern fortalte meg om modding/ chipping av XBOXen for ett år siden og sendte meg et moddesett. Men det du må gjøre selv, blir ikke alltid gjort.

Men vi har hatt et problem her i huset - og det har vært ødelagte DVD-plater. Hanne skjønner ikke helt dette med å være forsiktig, så det har blitt til at alle DVD-plater må kopieres inn på PCen, for deretter å brenne kopier - som i igjen varer ett par dager i beste fall. Ikke det at blanke DVD-plater koster så mye, men det er jobb å brenne nye - og det er irritasjon når de gamle går i stå i DVD-spillerne.

Så jeg fant ut at jeg måtte få en måte å streame filmene på, dvs. kunne kjøre filmene på TVen ved å lese de fra disk på PCen i kjelleren.

Det er et navn på slikt: MediaCenter PC - og de koster noen kroner i butikken.

Etter å ha sjekket rundt litt på nettet finner jeg ut at XBOXen blir et veldig bra mediasenter når den blir såkalt modda/ chippa.

På tide å kjøpe en slik.

Finner en kar som selger slike maskiner og bestiller en box med 250 GB harddisk. Vil ha den på nett og finner ut at jeg ikke gidder å strekke kabel fra kjelleren og opp i stua. Raser litt rundt på nettet og finner ut at jeg kan få XBOXen koblet opp trådløst. Det du trenger da, er en Linksys Wireless-G Game Adapter, som du bl.a. kan kjøpe fra Netshop.

Utstyret ramler inn og til min store overraskelse fungerer det meste veldig bra! Regnet med at den trådløse gameadapteren ikke skulle være helt triviell, men den var overraskende enkel å sette opp!

Streaming av filmer fra PCen blir det ikke så mye av, jeg laster de heller opp på XBOXen via FTP og så spiller vi av fra harddisken. Utrolig elegant.

Bildesamlingen som ligger på PCen i kjelleren er også tilgjengelig fra XBOXen - og vi kan bla gjennom bildene, eller kjøre slideshow.

Spillene til guttungen kommer også til å vare mye lengre - nå kopierer vi de inn på harddisken og lar originalene ligge på hylla.

Og mere spill har det selvfølgelig blitt, siden vi nå har fått lagt inn emulatorer til andre spillsystemer, slik som Nintendo og Mame. Det betyr at Mats kan spille allverdens gamle Nintendo-spill slik som Super Mario på XBOXen! Stor lykke!

Alt i alt er vi svært fornøyd med nyanskaffelsen og kan bare anbefale  andre å vurdere om du trenger en PC på TVen, eller kan klare deg med basal mediasenterfunksjonalitet, slik som avspilling av filmer, bilder og spill.


Powered by Qumana


0 kommentarer:

Emneord

Tanken bak

Opprinnelsen til denne bloggen var at jeg trengte en side å samle på alle de fine nettjuvelene jeg kommer over og å dele på erfaringer jeg har gjort. Kan nok hende at jeg enkelte dager er litt mer enn normalt opptatt av noe. Og noe har som regel et eller annet med foto, data, programvare eller noe i den retning å gjøre. Er jeg på jakt etter noe - det kan være den "beste" mp3-spilleren, det "beste" bildeprogrammet, den ultimate musikkfotomobilen eller noe i den dur, så kan du regne med at jeg går så grundig til verks i letingen at det jeg til slutt ender opp med duger. Og det er slike ting jeg skriver litt om her. Jeg håper virkelig at du finner noe her som du får glede av - og som forhåpentligvis sparte deg for å måtte "finne opp hjulet pånytt"! Du må gjerne lenke videre artikler du liker, men jeg liker å bli nevnt som opphavsperson. Bjørn Tore
Powered By Blogger