Bjørn Tore Hoem
bthoem (at) gmail (dot) com
Bla gjerne i arkivet - nederst på denne siden.
This page in English - translated by Google Translator

16 mai 2010

En uke med HTC Desire

En uke med HTC Desire


Dette er ikke en telefon, det er heller ikke en ny dings med telefonifunksjonalitet. Dette er teknologisk konvergens i praksis -  masseprodusert og priset på et nivå slik at alle kan kjøpe seg en!

Hva er teknologisk konvergens? (Tjuvlånt herfra)

Konvergens er noe som går sammen, eller “smelter” sammen. Teknologisk utvikling gjør at en telefon er ikke lenger bare en telefon. Digital teknologi gjør at telefonen kan fotografere, surfe på internet, og ta opp lyd og kommunisere i interaktiv tv. Teknologisk konvergens er en sammensmelting av digitale tjenester.

Jepp - og nå har det fått et navn: HTC Desire (og hva som måtte komme fremover!)

Erfaringer

Basert på innledningen, er det lett å forstå at jeg er sjarmert. Det er ikke så mye denne telefonen gjør som ikke min Nokia N82 kunne gjøre, men... Der hvor Internettilkobling var en funksjon i N82, så er denne telefonen alltid på.

Web er vesentlig mye mer tilgjengelig og skjermen er så god å lese, at jeg har nesten ikke lest aviser på PC hele uken.

Sosiale medier er fullintegrerte og alltid tilgjengelige via FriendStream, som samler statusmeldinger og kvitringer fra Facebook, Twitter og Flickr (virker ikke nå) i et snasent grensesnitt. Poster du en statusmelding, så legger FriendStream den ut automatisk, både på Facebook og Twitter.

Kontaktene dine blir summen av alle adressebøker, på PC (Notes/ Exchange), Facebook og Google. For at ikke kontaktlisten din skal bli helt uoversiktlig, så lager HTC koblinger, slik at du kobler sammen flere instanser av en kontakt til en - og er det bilde på Facebook, så blir det bilde i telefonen.

Alt som er på web (Google og Facebook) synkroniseres over Wifi/3G, slik at en ny kontakt du måtte legge inn på web, umiddelbart er tilgjengelig på telefonen - og vise versa.

Og for de av dere som bruker Lotus Notes - jada, det funker alldeles utmerket - ref. forrige artikkel.

Fotoapparatet er mer enn godt nok. Husk å slå på gps kodingen, slik at du får lagret posisjonsdata i bildene dine. Kameraet er overraskende raskt og har ansiktsgjenkjenning.
Video er det også, om enn ikke med HD.

Jeg er litt overrasket over at Picasa webalbums er litt bortgjemt, selv om den er der. Det er enklere å laste opp bilder til Flickr... Pussig siden dette jo er en googletelefon.

Tilsvarende er jeg overrasket over You Tube, som jo er Google, som stort sett ikke virker. Mulig dette har sammenheng med kommende støtte for Flash avspilling, alternativt rettighetsinnstramminger hos Google.

Android marked er stedet du henter programmer fra. Utvalget er forskjellig fra land til land, og dessverre noe begrenset i Norge. Det er mange gode programmer du må belage deg på å måtte finne og hente via omveier. Google Earth for eksempel. Ditto for Google maps med bilnavigasjon. Ditto for navigasjonsprogrammet Copilot og en rekke andre programmer. Synd og klønete, synes jeg.

Apropos programmer. Vær forsiktig med hva du laster ned. Står det i programbeskrivelsen at det er kjente problemer med HTC Sense, ja så kan det være dumt å overse nettopp det. For det gjorde jeg, med den følge at jeg fikk gleden av å erfare hvor lett det er å gjenopprette telefonen til fabrikkinnstillinger og måtte sette den opp på nytt...

Heldigvis er det mulig å gjøre det uten tap av brukerdata, hvis du har satt opp automatisk sikkerhetskopiering i systemet. My Backup Pro til noen kroner kan være en god investering også. Tar sikkerhetskopi av programmene og dataene dine til nett og minnekort.

Smårusk er det vel med alle nye teknologier og denne er intet unntak.

Bluetooth fungerer alldeles glimrende, bortsett fra når WiFi begynner å søke og forsøker å skifte nettverk. Da faller ofte Bluetooth lyden ut noen sekunder, noe som er irriterende. Dette er også et kjent problem og den midlertidige løsningen er å slå av WiFi når du trenger avbruddsfri blåtann. Du kan laste ned en enkel av/på Widget til dette på Android Marked.

Smårusk er det derimot vanskelig å kalle det faktum at telefonen har for lite internminne og at du ennå ikke kan innstallere programmer på minnekortet. To store programmer og vips så er det FULLT! Copilot og Google Earth samtidig er det ikke plass til, ihvertfall ikke uten at du sletter det meste annet av programmer. Etter sigende kommer muligheten til å kunne lagre programmer på minnekort i neste versjon av Android - versjon 2.2, også kjent som kodenavn Froyo.

Men smårusket er ikke nok til å skape noen stor frustrasjon hos meg. Dette er en fantastisk "dings" og den har allerede endret på mitt adferdsmønster!

Bare det at jeg skriver dette innlegget på telefonen sier sitt - det hadde jeg aldri giddet på min gamle Nokia!

Til slutt noen tips om gode programmer.

GPS navigasjon. Denne dingsen kommer til å erstatte min gamle Garmin bil GPS. Jeg har bestilt bilmonteringssett av type Brotit hos Thandel i Norge. Programvaren jeg har kjøpt heter Copilot, er på norsk, har fartsboksvarsling, og har for øvrig alt en bilnavigator skal ha. Kartene ser rimelig oppdaterte ut. Kr. 230 koster den.

Fartsboksvarsling generelt fikser RADARDROID2 til kr. 15 utmerket. Den finnes også i en gratisversjon med mindre funksjonalitet.

ASTRO er en glimrende filbehandler.

BATTERYTIME LITE gir deg full kontroll på batterikapasitet og hvor lenge du kan gjøre hva.

C:GEO er en glimrende geocaching klient, fullt integrert med din profil på Geocaching.org.

CAR MODE sørger for at alle telefonsamtaler går til høyttaler når du svarer telefonsamtaler i bil uten håndfrisett.

EVERYTRAIL er en turlogger, integrert med din profil på Everytrail.com. Litt smårusk nå med fotoapparatfunksjonen, men resten fungerer bra. De som ikke har et allerede etablert forhold til Everytrail, kan sikkert bruke RUNKEEPER istedet.

FRING integrerer alle chat og VOIP tjenester i ett grensesnitt, slik som Messenger og Skype.

GOOGLE LISTEN for podkasting.

MERIDIAN for avspillingen av musikk i alle formater, inkludert FLAC!

MORTPLAYER AUDIOBOOK PLAYER er en glimrende lydbokspiller. Ingen konvertering nødvendig mellom lydformater.

GOOGLE MYTRACKS lagrer rutene dine i Gps format på Google Docs og lar deg vise de på kart.

NRK RADIO. Selvforklarende.

OPERA MINI 5 BETA. Glimrende nettleser som sparer mye båndbredde og som kan settes som standard med et lite ekstraprogram.

SPOTIFY selvfølgelig!

MYSETTINGS gir deg lett tilgang til brytere du trenger ofte.

TVGUIDE er gratis og smart. Gir deg full oversikt av tv programmer med mulighet for varsling.

NORGESKART gir deg Statens kartverk sine topografiske kart gratis.

SKANDINAVISK TASTATUR og oppsett av dette er valgfritt. Jeg bruker det og liker å se æøå...

I sum; Med denne telefonen og programmer som dette, kommer du ikke til å se deg tilbake!

Les bruksanvisningen og lær deg å bruke telefonen og alle dens finesser slik det er tenkt. Bruker du den som din gamle Nokia, er det ikke sikkert du får den store opplevelsen:-)

Og bestill gjerne et ekstra batteri i reserve, for bruker du telefonen slik den inviterer til, så varer ikke batteriet en hel dag. Sånn er det bare...

1 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg er enig i at telefonen er flott.
Edruelige ulemper:
1. Støtter et fåtall bluetooth-sett
HTCs har byttet ut den originale koden for bluetooth i Android med sin egen kode som er propietær. Det betyr at ingen kan ender den annet enn HTC. Den inneholder dårlig og mangelfull kode, noe som gjør at bluetooth-sett i biler, mot Noika og svært mange pcer ikke kan koble eller fungere mot HTCs telefoner.

Emneord

Tanken bak

Opprinnelsen til denne bloggen var at jeg trengte en side å samle på alle de fine nettjuvelene jeg kommer over og å dele på erfaringer jeg har gjort. Kan nok hende at jeg enkelte dager er litt mer enn normalt opptatt av noe. Og noe har som regel et eller annet med foto, data, programvare eller noe i den retning å gjøre. Er jeg på jakt etter noe - det kan være den "beste" mp3-spilleren, det "beste" bildeprogrammet, den ultimate musikkfotomobilen eller noe i den dur, så kan du regne med at jeg går så grundig til verks i letingen at det jeg til slutt ender opp med duger. Og det er slike ting jeg skriver litt om her. Jeg håper virkelig at du finner noe her som du får glede av - og som forhåpentligvis sparte deg for å måtte "finne opp hjulet pånytt"! Du må gjerne lenke videre artikler du liker, men jeg liker å bli nevnt som opphavsperson. Bjørn Tore
Powered By Blogger