Bjørn Tore Hoem
bthoem (at) gmail (dot) com
Bla gjerne i arkivet - nederst på denne siden.
This page in English - translated by Google Translator

08 mai 2010

Fra Nokia N82 med Symbian til HTC Des...

Fra Nokia N82 med Symbian til HTC Desire med Android

Jeg kjøpte min første mobiltelefon i oktober 1996, en Nokia 1611 til 50 øre, for å kunne varsle familien om status etter vårt førstefødtes fødsel. Den fungerte greit til formålet:-)

Siden har det vært en serie med Nokia telefoner - Nokia 2210, Nokia 6310i, Nokia N73i og de siste årene Nokia N82. Solide, gode telefoner alle sammen!

Men så kom iPhone - jeg klarte å stå i mot - har aldri hatt sansen for Apples propritære løsninger. Så det gikk egentlig greit.

Så kom Android fra Google...

Måtte bare sjekke det ut, så jeg kjøpte en HTC Hero til samboeren i julegave - så kunne jeg få testet litt.

Dette var saker!

Så kom Google Nexus One, men den skulle ikke bli importert til Norge med det første. Deretter kom nyheten om HTC Desire og Sony Ericsson Experia 10. Nå var det ikke lenger mulig å stå i mot!

En ukes intensiv "forskning" på forskjellene mellom Experia 10 og Desire avslørte for at det måtte bli HTC Desire. Sony Ericsson har gått på en skikkelig blemme og sluppet sin nye toppmodell med gammelt operativsystem og skjerm uten støtte for multitouch, så den ble fort uaktuell. Det blir for meg som om Lenovo skulle slippe sin nye toppmodell Thinkpad med Windows 98 som operativsystem og analog skjerm!

Så jeg bestemmer meg fort for HTC Desire, som har det siste nye og i tillegg blir kåret til verdens beste telefon i alle mulige medier i disse dager.

Men jeg må løse noen utfordringer

Basert på informasjon på internett, så er det ikke støtte for synkronisering av adressebok og kalender med Lotus Notes. Det blir vanskelig, siden vi bruker Lotus Notes på jobben. Finner etterhvert ett par kommersielle programmer som vil gjøre jobben, men synes likevel at dette er basisfunksjonalitet som burde vært i HTC Sync, på linje med Microsoft synkronisering.

Sender mail til HTC Support og får hyggelig og kjappe svar, men feil svar. Etter sigende er tildligere støtte for synkronisering med Lotus Notes trukket tilbake.

Snakker med kollegaer på jobben og får vite det motsatte - HTC Sync synkroniserer utmerket med Lotus Notes...

Merkelig - så jeg legger meg på været og venter til telefonen kommer.

Og det gjorde den i går.

Installerer og setter opp etter alle kunstens regler, starter HTC Sync og går til innstillinger. Og riktig nok, godt gjemt i en veiviser for oppsett av "other mail" i en veiviser for Outlook 2003, så finner jeg Lotus Notes - for både adressebok og kalender. Legger inn passord og starter synkronisering og vips, den fungerer!

Så dermed var det løst og konklusjonen er: HTC Sync støtter Lotus Notes 8.x synkronisering av adressebok og kalender via kabel "out of the box"!

Så var det navigasjon.
Dette er jo mer enn en telefon. Det er jo en mini-pc med telefoni som funksjon. En av mine målsetninger med denne er å konsolidere to dingser til en dings i bilen, altså er fremtiden til min gamle Garmin Nüvi akkurat nå høyst usikker.

Søker og finner mye informasjon på web - den mest interessante informasjonen er at Google selv er i ferd med å tilgjengeliggjøre sitt eget GPS navigasjonssystem; Google Maps Navigator. Ennå ikke tilgjengelig i andre land en USA og UK. Videre finnes det et gratis "community utviklet" system - AndNav2. Og så en rekke kommersielle systemer.

Men jeg tenker som så - er Google system på lufta, så må det da være mulig å få det til å virke også i Norge? Og det gjør det.
Følg bare denne enkle guiden, så er du i gang:-)
Sikkerhetskopiering er ikke fullt så enkelt og rett frem som det er i Nokia PC Suite, for de av oss som har vært vant til den i en årrekke. Her ble det til at jeg valgte å kjøpe et program for 10-15 kroner - My Backup Pro. Tar backup av dine programmer og data til en webtjeneste, som du igjen kan rekonstruere fra. Sjarmerende enkelt å kjøpe ved hjelp av Google Checkout og Paypal.

Resten av gårsdagen gikk med til å finne rasende gode gratisprogrammer til å erstatte mine Nokia Symbian programmer, og det gikk veldig greit - resultatet holder jeg oppdatert i dette regnearket:

Alt i alt en særdeles hyggelig opplevelse - i dag skal GPS ting og fotoapparat testes skikkelig, sammen med batterikapasitet:-) Mer om dette senere.

BT







0 kommentarer:

Emneord

Tanken bak

Opprinnelsen til denne bloggen var at jeg trengte en side å samle på alle de fine nettjuvelene jeg kommer over og å dele på erfaringer jeg har gjort. Kan nok hende at jeg enkelte dager er litt mer enn normalt opptatt av noe. Og noe har som regel et eller annet med foto, data, programvare eller noe i den retning å gjøre. Er jeg på jakt etter noe - det kan være den "beste" mp3-spilleren, det "beste" bildeprogrammet, den ultimate musikkfotomobilen eller noe i den dur, så kan du regne med at jeg går så grundig til verks i letingen at det jeg til slutt ender opp med duger. Og det er slike ting jeg skriver litt om her. Jeg håper virkelig at du finner noe her som du får glede av - og som forhåpentligvis sparte deg for å måtte "finne opp hjulet pånytt"! Du må gjerne lenke videre artikler du liker, men jeg liker å bli nevnt som opphavsperson. Bjørn Tore
Powered By Blogger