Bjørn Tore Hoem
bthoem (at) gmail (dot) com
Bla gjerne i arkivet - nederst på denne siden.
This page in English - translated by Google Translator

22 april 2007

Microsoft Live Messenger: Live sensur?

Den siste tiden har jeg sendt en del weblinker til noen kamerater via Microsoft Live Messenger, også kjent som MSN Messenger. Litt overrasket har jeg vært over tildels manglende respons. Linkene har jeg som regel funnet "stumblende" på web ved hjelp av StumbleUpon!

Etter noen samtaler viser det seg at flere av linkene rett og slett ikke har kommet frem. Da blir jeg selvfølgelig nysgjerrig - avtaler litt tid med mine venner og går systematisk til verks.

La oss like godt ta konklusjonen med en gang: Microsoft Live Messenger sensurerer weblinker du sender! Det viser seg også at den sensurerer innhold.

La oss ta et par eksemper:
Messenger tillater at du sender denne linken: http://www.facebook.com/
Messenger tillater ikke at du sender denne linken: http://www.facebook.com/profile.php?id=694665803

Messenger tillater ikke at du skriver meldinger som inneholder ordene "download.php" eller "gallery.php". "Downloads.php" derimot, den går igjennom!

Jeg liker det ikke og skulle gjerne visst mer om regelsettet Microsoft sensurerer etter, og eventuelt hvilke andre mekanismer som ligger på Microsoft sine servere. Siden dette er basert på sentralisert innholdsfiltrering - og ikke i klienten - så kommer du ikke utenom ved å skifte klient fra Live Messenger til GAIM, Trillian eller annet heller.

Eneste måte å komme unna på, er å skifte IM-platform helt og vurdere GoogleTalk, ICQ, Yahoo, Jabber isteden. Lite trolig at folk gjør det - da må du også få med alle vennene dine på veien.

Har du kommet over ord, linker eller setninger Microsoft ikke liker - vær snill og lag en kommentar til dette innlegget, slik at andre også kan følge med.

Mitt tips avslutningsvis: Bytt ut Microsoft Live Messenger klienten med Gaim, så får du ihvertfall meldinger når Microsoft har sensurert deg. Funksjonaliteten i Gaim er den samme som i Live Messenger minus reklamen, i tillegg til at du kan legge inn GoogleTalk, Yahoo, ICQ kontakter i samme program. Gaim er også et "lettere" program enn Live Messenger og bruker mye, mindre minne.
Du laster Gaim - eller Pidgin som den nå heter - herfra: http://www.pidgin.im/
Jeg kjører betaversjonen 2.0 beta 6.
For oppsett av Google Talk i Gaim - følg denne FAQen: http://www.google.com/support/talk/bin/answer.py?answer=24073

Referanser:
http://virtuelvis.com.nyud.net:8080/archives/2006/02/microsoft-censoring-msn-messenger
http://digg.com/security/MSN_Server_Side_Content_Filter,_Does_no_one_else_think_it_s_a_big_deal_
http://digg.com/software/Microsoft_censors_MSN_Messenger


1 kommentarer:

AA88_Fred sa...

hmm det der likte jeg ikke helt.. fortell gjerne om du finner ut mer om hvorfor, og gjerne andre ting de sensurerer

Emneord

Tanken bak

Opprinnelsen til denne bloggen var at jeg trengte en side å samle på alle de fine nettjuvelene jeg kommer over og å dele på erfaringer jeg har gjort. Kan nok hende at jeg enkelte dager er litt mer enn normalt opptatt av noe. Og noe har som regel et eller annet med foto, data, programvare eller noe i den retning å gjøre. Er jeg på jakt etter noe - det kan være den "beste" mp3-spilleren, det "beste" bildeprogrammet, den ultimate musikkfotomobilen eller noe i den dur, så kan du regne med at jeg går så grundig til verks i letingen at det jeg til slutt ender opp med duger. Og det er slike ting jeg skriver litt om her. Jeg håper virkelig at du finner noe her som du får glede av - og som forhåpentligvis sparte deg for å måtte "finne opp hjulet pånytt"! Du må gjerne lenke videre artikler du liker, men jeg liker å bli nevnt som opphavsperson. Bjørn Tore
Powered By Blogger